FANDOM

Viti järv asub Ketneri külas.

Järve lähedal on 2,3 km pikkune matkarada ja vaatetorn.

MütoloogiaEdit

Hellenurme mõisa ajal püüti kaane Vitijärvest. Nimelt asus Vitipalu ääres väike umbjärv, kus kalu ei olnud, vaid seal elasid ainult kaanid.

Selle järve tekkimise kohta kuuleme rahvasuust: Pangodi vallas Marusoo peal elanud kord heinakuhjasuurune elukas. Pea olnud seapea moodi, silmad suured kui taldrikud, jalad jämedad kui tarupuud ja küüned suured ja teravad kui künnirauad. Koletis toitunud kaladest ja teistest veeloomadest.

Soo kuivanud ära ja näljaga oli ta tulnud Tintsi oja mööda Tintsi küla juurde ja hakanud seda hävitama. Ta söönud loomi ja inimesi, keda kätte saanud ja viimaks keeranud oma suurte küüntega ka majad kummuli. Peale söömist läinud ojasse oma janu kustutama ja sellest saanud lähedane oja omale Januoja nime. Peale seda rüüstamist hakkanud inimesed oma lagunenud hooneid parandama ja sellest saanud küla uueks nimeks Laguja. Elukas olla elama asunud lähedal tammikusse ja kogu ümbruskonna maad oma koledate küüntega koopaid täis kraapinud, millised praegugi alles on. Mõned isegi väga järsud ja kuni 10 meetri sügavused. Elukas jäänud sinna magama, norsanud ja jorisenud hirmsasti.

Rahvas hakkas teda Tõraks kutsuma. Temale toodi ohvriloomi, keda ta tervelt alla kugistas. Magamise jorin oli kuulda olnud mitme versta taha ja sellest olla maa värisenud, nii et Viti tammikus olid tammed ära kuivanud. Kasvama oli jäänud ainult hiietamm.

Rahvas oli Kalevipojale Tõra asukoha teada andnud. Reisist väsinuna heitis Kalevipoeg pikali. Tõra oli Kalevipoja ilmumisest haisu ninasse saanud, tõmmanud maa seest hiietamme koos juurtega üles, et sellega Kalevipoega surnuks lüüa. Tamme asemele tekkinud järv, mida hüüti Viti järveks. Kalevipoeg aga ärganud üles, haaranud tamme ja annud sellega Tõrale hoobi. Kohta, kuhu Tõra maha kukkus, hakati nimetama Tõramuna taluks. Teise hoobi olla Kalevipoeg Tõrale annud 5 versta Tõramunast Elva poole ja seda kohta hakati kutsuma Tõravereks.[1]

ViitedEdit

Also on FANDOM

Random Wiki