FANDOM

Peeter Aleksander Speek (16. [vkj 4.] juuni 1873 Lipardi talu, Laguja – 17. juuni 1968 Arlingtoni maakond, Virginia, Ameerika Ühendriigid) oli eesti ajakirjanik, poliitik ja ühiskonnategelane.

Peeter Speek sündis taluperemees Peeter Speek vanema ja Ann Kruuse pojana. Tema vanem vend oli kirjanik ja kooliõpetaja Jaan Speek. Noorelt jäid vennad isata ja nende kasvatajaks sai kultuurihuviline võõrasisa Hendrik Tamberg, kes koos vend Peetriga oli 1880. aastal Pangodis asutanud puhkpilliorkestri.

Jaan ja Peeter Speek said hariduse Laguja külakoolist ja Kastolatsi õigeusu kihelkonnakoolist. Hiljem läksid vendade teed lahku.

1890. aastal lõpetas Peeter Speek Tartu Õpetajate Seminari, misjärel ta täiendas end veel Peterburi pedagoogikumides kuni 1894. aastani. 1894–1899 töötas ta Lõuna-Eestis kooliõpetajana, tõustes viimaks koolijuhatajaks. 1899–1901 töötas ta Pihkvas statistikuna, 1902. aastal sai ta aga Tartus ajalehe Olevik toimetajaks.

1903. aastal asutas Speek uue ajalehe Uudised, millega sekkus otsustavalt Eesti avalikku ellu. Tema radikaalne ajaleht kujunes sotsiaaldemokraatliku partei föderalistliku haru häälekandjaks. Kui puhkes 1905. aasta revolutsioon, asus Speek organiseerima Eesti-põhist sotsialistlikku parteid. Tema juhtimisel loodi Eesti Sotsiaaldemokraatlik Ühisus, mis kasvas 1905. aasta lõpuks Eesti suurimaks poliitiliseks ühenduseks.

Samal aastal oli Speek sunnitud revolutsioonilise tegevuse pärast põgenema. Esialgu varjas ta end Narvas vend Jaani juures, hiljem õnnestus tal Soome pääseda. 11. detsembril 1905 põgenes Speek Šveitsi ning enam ta Eestisse tagasi ei pöördunudki.

1906–1907 oli ta põrandaalusena Peterburis, toimetades ajalehte Kiir, seejärel veetis ta aasta Berliinis. 1908. aastal siirdus Speek USA-sse, kuhu jäi elu lõpuni. Kuni 1910. aastani toimetas ta eestikeelset sotsialistlikku ajalehte Uus Ilm, mis ilmus edasi kuni 1989. aastani. 1915. aastal omandas Speek doktorikraadi ja töötas 1917–1929 USA Kongressi raamatukogus ametnikuna.

Speek avaldas 1936. aastal romaani "Attaboy". Ta suri 95-aastasena Arlingtonis Virginia osariigis.

Also on FANDOM

Random Wiki