FANDOM

Päidla mõis oli rüütlimõis Otepää kihelkonnas Tartumaal. Praegu jääb see Valga maakonda Palupera valla maale.

Mõisa on esimest korda kirjalikes allikates mainitud 1522. aastal Krowelshofi nime all. Lisaks Päidlale kuulusid siis mõisa alla ka Kõlli, Mõrtsuka ja Räbi küla.

Hiljem kutsuti mõisa ka Samhofiks. Mõisa juures asunud küla kohta on teateid alates Tartu staarostkonna inventarist 1582 (Paidel).

Matthias Johann Eiseni teooria kohaselt oli Hellenurme mõis algselt Päidla mõisa tagamaaks. Hellenurme mõis kuulunud varem Otepää kihelkonna alla ja kahte samale omanikule kuulunud mõisat lahutas Päidlapalu mets. Tagamaale vaadati kui teisejärgulise tähtsusega maa-alale ja seetõttu hakatigi seda metsatagust maad kohaliku murde alusel kutsuma elvenurmeks, mis hiljem rahvasuu järgi muutus ellenurmeks.[1]

Caspar Tiesenhausenile varem kuulunud Päidla mõis anti 1639. aastal Rootsi võimude poolt koos Päidla külaga Volmari kaptenile Heinrich Ledebuhrile. 1651. aastal müüs Ledebuhr selle Johann Appelbohmile, kes omakorda 1673. aastal müüs mõisa 3200 taalri eest Tartu raehärrale Johann von Brömsenile.[2]

1724. aastal tagastati Päidla mõis restitutsiooniga Brömseni pärijatele. 21. septembril 1741 müüs George von Brömsen selle 9000 taalri eest vabahärra Axel Heinrich von Bruiningkile.[2]

1850. aastal ostis Päidla koos naabruses paikneva Hellenurme ja Saluala mõisaga Theodor Johann von Middendorff. Mõisa järgmine omanik oli tema poeg Alexander Theodor von Middendorff. Viimaseks omanikuks oli Ernst von Middendorff, kellelt mõis 1919. aasta maareformiga võõrandati.

Mõisa peahoone asus Mõisajärve idakaldal. Viimane peahoone pärines 1850ndatest või 1860ndatest ja sisaldas klassitsistlikke elemente. Hoone seisis tühjalt alates 1960. aastast ja langes mõni aasta hiljem sisse.[3] Kõrvalhoonetest on säilinud ait-kuivati 19. sajandi viimasest veerandist ja sepikoda Mõisajärve kaldal, mis pärineb peahoonega samast ajast. Alles on mõisa peahooneni viinud saarepuiestee ja mõned pärnad nüüdse Päidla talu aias. Mõisa kuivati vundamendile on ehitatud ruumid ettevõtluseks ja uus kuivati.

MõisnikudEdit

ViitedEdit

  1. Hellenurme mõis ja küla
  2. 2,0 2,1 Heinrich von Hagenmeister. Materialien zu einer Geschichte der Landgüter Livlands. Riga 1836. Lk. 27–28.
  3. Päidla mõis. Eesti NSV mõisate esialgne ülevaade. Valga rajoon. V. Ranniku. Tallinn 1977. A-61

Also on FANDOM

Random Wiki