FANDOM

Näkijärv (ka Sillajärv, Suurjärv, Silla Suurjärv, Päidla Suurjärv) on järv Päidla külas Ahvenjärvest paarsada meetrit lääne pool. See on suuruselt neljas järv Päidla järvestikus.

Näkijärv on nelinurkse põhiplaaniga ja 11,7 ha suurune rohketoiteline makrofüüdijärv. Vesi on rohekaskollane, keskmise läbipaistvusega. 1972. aastal oli taimestik üsna liigirikas ja arvukas (24 liiki veetaimi) ning kattis suurema osa järvest.[1] Näkijärv on rohkete allikate ja lubjarikka veega.

Järve kaldajoone pikkus on 1416 m. Põhjakaldal suure veealuse kivi juures on ka hea ujumiskoht. Järve sügavus koos lendmudaga on 5 m, sellest vee sügavus 4 m. Kõige sügavam on järve keskosa.

Kaldad on enamasti kõrged, kaetud põldude ja metsaga. Kohati piirab veepeeglit õõtsik. Kirdenurgas suure veealuse kivi juures on liivane ujumiskoht, mujal katab põhja must järvemuda.[1]

Läbivool peaaegu puudub. Järve vesi on rohekaskollane, keskmise läbipaistvusega (2,8 m), üsna hästi segunev. Mõnel talvel jääb järv ummuksile.[1]

Kaldavees domineerisid 1972. aastal pilliroog ja järvkaisel, veepinnal valge vesiroos ja ujuv penikeel; veesiste taimede hulgas leidus haruldast punakat penikeelt. Suviti esineb sinivetikate õitsemine.[1]

Näkijärv on avara, 4 m laiuse kanali kaudu ühendatud Ahvenjärvega. Mõlemas kasvab üliharuldane nõtke näkirohi, mis kuulub I kategooria looduskaitse all olevate liikide hulka. Tegu on ilmselt boreaalse kliimaperioodi reliktiga, kuigi mõned teadlased oletavad ta päritolu isegi jäävaheaegsest või lähisarktilisest perioodist. Näkirohu säilitamiseks ei tohi järvevee omadusi muuta vee väetamisega ega muul viisil.[2]

Kaladest elavad Näkijärves koger, linask, haug ja särg. Tõenäoliselt esineb ka ahvenat.[1] Teised liigid ei talu talviseid halbu hapnikuolusid.[2] Järvekarbi tühjade kodade kuhjad kinnitavad, et Näkijärvel tegutseb ondatra.[1]

Kuigi Näkijärves on järvemuda varud, on need mittekonditsioonilised suure tuhasisalduse tõttu.[3]

Kõrgus merepinnastEdit

  • 110,2 (1982[4])

ViitedEdit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Aare Mäemets. Eesti NSV järved ja nende kaitse. Tallinn 1977.
  2. 2,0 2,1 Aare Mäemets. Matk Eesti järvedele. Tallinn 1977. Lk. 76.
  3. Palupera valla energeetika ja veemajanduse arengukava
  4. Генеральный штаб. СССР. Эстонская ССР. Отепя [0-35-65-Г]

Also on FANDOM

Random Wiki