FANDOM

Mõrtsuka oli küla Otepää kihelkonnas, mis asus Päidla ja alates 1939. aastast Otepää valla territooriumil ning praeguse Palupera valla alal. 1977. aastal liideti Mõrtsuka Päidla külaga.

1972. aastal elas Mõrtsukal 65 inimest.[1]

Mõrtsuka asulakoht oli asustatud tõenäoliselt juba viikingiajal. Selle lähedal paikneb ka II aastatuhandest pärinev Kalmemägi.

1939. aastal plaaniti Mõrtsuka küla ümber nimetada Järvekülaks.[2]

Seda kohanime esmamainiti 1627, kui nimetati talupoega Martzug Juergen. 1638. aasta revisjonis kirjutati tema nimi Mertschock Jürgen ja lisati, et ta kolis Tartumaale Pärnumaalt. 1686. aasta kaardil on Päidla mõisa all kirjas juba 5 Merzica lisanimega talupoega, kes on arvatavasti kõik Jürgeni järeltulijad, näiteks Merzica Tinn. 1749–1762 nimetati seda mitut puhku juba külana, kasutades nimekujusid Mörzika Dorf, Mortsuga külla, Mörtsuga külla ja Mörtsugaküll.[3]

Nime päritoluEdit

Küla on nime saanud taludelt, nagu ka Mõrtsuka järv.

Herbert Ligi uuris välja, et lisanimi Martzug või Merzuck tuli Lõuna-Eestis kasutusele 1620. aastatel ja enamik selle kandjaid on sisse rännanud. Mujal tarvitati seda lisanime juba pool sajandit varem.[3]

Enn Tarveli arvates tähendas sõna "mõrtsuk(as)" sõjameest, kelleks oli lihtsalt kohalik talumees. Seegi tähendus tuli keelde 17. sajandi algul. Teisalt võib nime aluseks olla mehenimi Mertsi(k) või Mertsin, mis tuleb Läti nimest Smerts. Näiteks 1756 oli Aiaste külas talupoeg Krisa Merzina Jurri. Soomeski on esinenud mehenime Mertti või Mertsi. Ajapikku muutusid sõjamehe tähendus ja mehenimi rahvale võõraks. Siis mugandati külanimi rahvale arusaadavamale ja ilmekamale kujule Mõrtsuka.[3]

Mõrtsuka küla nimi on saanud paljude rahvajuttude allikaks. Üks neist on selline: Pärast sõdu käinud rüüstajate salk taludes röövimas ja tapmas. Rahvas põgenenud metsa peitu. Väärsi talu rahvas olnud aga kodus. Rüüstajad tulnud sinna ja vaadanud, et naised keedavad toas süüa. Selgunud, et need olid naisteriietes mehed. Nad piiranud röövijad sisse ja ajanud koos kõigi hobustega järve, kus kõik uppunud.[3]

ViitedEdit

  1. ENE V, lk 267
  2. Postimees nr. 279, 16.10.1939
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Eesti kohanimeraamat, lk. 396

Also on FANDOM

Random Wiki