FANDOM

Kintsli kõrts asus alates 18. sajandi teisest poolest Kintsli–Elva tee alguses. Kõrts tegutses 1940. aastani.

Saksakeelsetes allikates on Kintslit nimetatud ka Künzli ja Axelshof.

AjaluguEdit

Juba 1562. aastal asus hilisemas kõrtsi asupaigas Axelshofi nime kandnud talu. See on teada tõnu toonasele Liivimaa teedekaardile.

Axelshof oli üks esimesi Päidla mõisalt vabaks ostetud talusid. Kuna põllupidamine ei andnud piisavalt tulu, hakkas teede ristumispaigas asuv talu kõrtsi pidama.

Ajapikku sai kõrtsist Päidla karjamõis.

22. mail 1884 peatus Kintsli kõrtsis Otepääle Eesti lipu õnnistamisele teel olnud Eesti Üliõpilaste Seltsi delegatsioon. Sõiduvahendiks oli kaheksa hobusega suur toolvanker, kuhu oli peidetud Karl August Hermanni abikaasa Paula kätetööna tehtud siidist trikoloor. Kõrtsis kinnitati keha ja rüübati õlut, seejärel rulliti lahti sinimustvalge lipp, pandi see vankrile ja sõideti ülevas meeleolus Otepää poole.[1][2]

Suurte ruumidega kõrtsihoones peeti muuhulgas kohalike noorte tantsupidusid. Pärast Teist maailmasõda pandi seoses pidudega kõrtsis toime veretöö, kui üks noormees olevat oma rivaali kohaliku kaunitari pärast pussitanud. Ohver suri saadud haavadesse.[3]

Pärast kõrtsi sulgemist on hooneid kasutatud eluruumidena. Kõrtsihoonet renoveeriti osaliselt 2006. aastal.

HoonedEdit

Kõrtsihoones on kaks kööki ja neli tuba, abiruumid ning talli osa. Ligi meetri paksustes kiviseintes on kaarjad ukse- ja aknaavad. Säilinud on massiivsed laeprussid ja laiad põrandalauad ning haruldane mantelkorsten. Kahe toa all on võlvkelder.

Kõrvalhooneteks on rõhtpalk-ait, maakivist ait ja maakividest võlvkeldrid. Nende taga põliste hõbepajude varjus on peidus tiik, kus on kunagi kala püütud ja suplemas käidud. Elumaja lähedal hoovis valgete roosipõõsaste juures asub kaev.

ViitedEdit

  1. Johan Kõpp. Eesti Üliõpilaste Seltsi ajalugu. 1, 1870–1905. Uppsala 1953.
  2. Heino Mägi. Kaunistame Eesti kojad kolme koduvärviga. Otepää Teataja, 27.05.2004. Nr. 5 (184). Lk. 1.
  3. Valgamaa pärandkultuur; Heino Mägi andmed

Also on FANDOM

Random Wiki