FANDOM

Jaan Speek (24. [vkj 12.] september 1866 Lipardi talu, Laguja – 29. mai 1921 Narva), kirjanikunimega Jaan Leidin, oli eesti kooliõpetaja ja ajakirjanik.

Jaan Speek sündis taluperemees Peeter Speek vanema ja Ann Kruuse pojana. Tema noorem vend oli kirjanik ja kooliõpetaja Peeter Speek. Noorelt jäid vennad isata ja nende kasvatajaks sai kultuurihuviline võõrasisa Hendrik Tamberg, kes koos vend Peetriga oli 1880. aastal Pangodis asutanud puhkpilliorkestri.

Jaan ja Peeter Speek said hariduse Laguja külakoolist ja Kastolatsi õigeusu kihelkonnakoolist. Hiljem läksid vendade teed lahku.

Jaan Speek tegutses kooliõpetaja ja ajakirjanikuna Narvas ning toimetas 1906–1907 ajalehte Põhjanael. 1885. aastast alates avaldas ta Meelejahutajas ja Postimehes värsse. Speegi luuletustest on äratanud tähelepanu vemmalvärsilikus laadis kirjutatud tsükkel "Oudova riimid". Need 12 luuletust trükkis ajakiri Tallinna Kaja 1914. aastal.

Narvast, kus Speek suri 1921. aastal, toodi tema surnukeha kodupaika Otepääle. Hiljem asetas Eesti Kirjanduse Selts tema hauale graniidist ausamba.

Also on FANDOM

Random Wiki