FANDOM

Hellenurme kolhoos oli Nõukogude okupatsiooni ajal Palupera külanõukogus tegutsenud ühismajand.

Kolhoos asutati 1948. aasta sügisel 18 ümberkaudse talupidaja osalusel. Esimeheks valiti enne oktoobripööret Venemaale siirdunud ja sealt naasnud kommunist Juhan Joonas. Ajapikku soetas kolhoos tõukarja, arenes seakasvatus, suurt tähelepanu pöörati söödabaasi väljaarendamisele.[1]

1975. aasta seisuga oli kolhoosikeskuse asukoht Palu. Kolhoosi üldpind oli 10 200 ha, sellest põllumajandusmaad (ilma õueaiamaata) 6030 ha, sealhulgas haritavat maad 4170 ha. Töötajate keskmine arv oli 458.[2]

Kolhoosis olid eesti punase karja III klassi ja suurt valget tõugu sigade tõufarmid. 1970ndatel käis kolhoosis aktiivne ehitustegevus: valmisid põllumajandushooned, korterid ja ühepereelamud. Kolhoosis käis ka aktiivne kultuuritegevus, tuntud oli sealne kehakultuurikollektiiv.[3]

Jaanuaris 1976, kui Hellenurme kolhoosi esimees oli Jaan Tõnuvere, liideti sellega ka Nõuni kolhoos. Kuna liitumine ja uue suurmajandi loomine ei õnnestunud, otsustati 1987. aastal kolhoosid uuesti lahutada.

EsimehedEdit

ViitedEdit

  1. Heino Mägi, Karl Veri. Valga rajoon. Siin- ja sealpool maanteed. Tallinn 1983. Lk 167.
  2. ENE VIII
  3. Heino Mägi, Karl Veri. Valga rajoon. Siin- ja sealpool maanteed. Tallinn 1983. Lk 166–167.

Also on FANDOM

Random Wiki